Festivalul Internațional de Film Experimental București (BIEFF) 2012
prezintă publicului românesc câteva dintre scurtmetrajele austriece
care s-au bucurat de cel mai mare succes de festival din ultimii ani,
titluri de excepție, premiate în întreaga lume, din portofoliul SIXPACKFILM, cel mai important distribuitor de cinema experimental și artă vizuală din Austria.
SIXPACKFILM este o instituție non-profit al cărei
principal scop este promovarea activă pe plan internațional și național a
cinema-ului contemporan austriac. Cu peste 20 de ani de experiență, SIXPACKFILM
colaborează cu mai mult de 200 de festivaluri din întreaga lume,
colaborare ce are ca efect peste 500 de selecții și premii pe an. SIXPACKFILM
e de asemenea extrem de activă în domeniul distribuției și expunerii
filmului experimental austriac și are o impresionantă arhivă în care se
regăsesc majoritatea reprezentanților importanți ai avangardei
austriece.
SIXPACKFILM este prezent în București atât prin selecția sa unică de filme, cât și prin participarea doamnei Brigitta Burger-Utzer, directoarea instituției, profesionist de top din zona cinema-ului experimental și a artelor vizuale și membru al Juriului BIEFF 2012. Colaborarea BIEFF cu SIXPACKFILM este posibilă datorită sprijinului generos oferit de Forumul Cultural Austriac.
Din remarcabila selecție pe care SIXPACKFILM o prezintă publicului bucureștean, amintim:
Nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film EFA ale Festivalului Internațional de Film de la Veneția 2011 și câștigător al Premiului pentru Cinema Inovativ la Diagonale Film Festival Austria 2011, HYPERCRISIS
e o acidă și plină de umor critică socială, a cărei acțiune se petrece
într-o fostă casă de vacanță pentru cineaștii sovietici, ce a fost
redeschisă în prezent pentru a găzdui scriitori. Dar nici acum
instituția nu pare să funcționeze cu mai mult succes decât în trecut.
Singurul artist de pe lista invitaţilor e un poet din vremurile
promiţătoare ale perestroikăi, care încearcă de multă vreme să
depăşească o continuă criză creativă. „Ironia, aparenta lejeritate
și melancolia filmului, modul în care acest spațiu auto-distructiv este
adus din nou la viață - toate acestea au convins juriul să acorde
Premiul pentru Cinema Inovativ filmului HYPERCRISIS” (motivația Juriului Diagonale 2011).
Unul dintre cele mai savuroase titluri ale selecției și favorit al publicului la festivaluri importante precum Rotterdam, Upsalla, São Paolo, Hamburg, Semana de Cine Experimental de Madrid etc, APNOE
descrie, la un prim nivel, o zi obișnuită din viața unei familii. Însă,
confruntându-se cu un alt tip de gravitație (fiind scufundați în apă în
sensul propriu), protagoniștii întâmpină o dificultate serioasă în a se
raporta la viața de zi cu zi. Ansamblul familial devine instabil, iar
structura ierarhică din interiorul familiei începe să se dezintegreze. O
microdramă absurdă, cu influențe de slapstick comedy, care vorbește
despre disfuncționalitățile și lipsa de comunicare din interiorul
nucleului social care se presupune că este familia.
Având premiera internațională la Berlinale 2011 și prezentat apoi în prestigioase festivaluri precum Sundance, Sarajevo, Namur, Hamburg și multe altele, STICK CLIMBING
este o demonstrație de virtuozitate cinematografică ce invită publicul
într-o călătorie periculoasă: o plimbare liniștită printr-un sat devine
pe nesimțite o ascensiune imposibilă pe o stâncă verticală. Camera de
filmat nu pare impresionată de traseul sinucigaș și continuă să filmeze
chiar și în timpul urcării care sfidează gravitația. Evadarea pare a fi
tema principală a acestui scurt-metraj, gândit ca un plan-secvență de 14
minute filmat din punctul de vedere al unui personaj invizibil. „Momentul
în care ne aflăm față în față cu stânca este clenciul filmului, o formă
de eliberare - neșteptată, provocatoare și imposibilă. În final, chiar
dacă observăm tăieturile invizibile de montaj din cadrul-secvență,
sentimentul pe care îl încercăm în timp ce privim satul rămas în
depărtare este unul de mândrie și eliberare.” (A. Dobresc, BIEFF 2012)
Proiectat până în prezent în 32 de festivaluri internaționale (printre care Festivalul de Film Documentar de la Amsterdam IDFA, Tampere, Basel, Dresda etc.), BODY TRAIL are la bază un performance
realizat în Viena în care sculpturi din corpuri umane sunt plasate pe
străzile orașului. Această intervenție urbană multi-stratificată, ce
alternează între umor suprarealist și sumbre viziuni ale unor posibile
atacuri teroriste, a fost transformată de cei doi regizori, Michael Palm
și Willi Dorner, într-un experiment cinematografic cu totul special. „Privim
corpul uman ca pe un instrument prin care explorăm dimensiunile
spațiale. Sculpturi realizate din corpuri, care se schimbă și se
adaptează în funcție de mediu, creează noi perspective și moduri de
înțelegere ale arhitecturii și ale spatiului urban”, au declarat cei doi autori.
Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti (BIEFF) este organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine
şi susţinut de Centrul Național al Cinematografiei, Universitatea de
Artă Teatrală și Cinematografică București, Universitatea Națională de
Artă, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, Unifrance,
JTI, Romania Film, Institutul Francez, Forumul Cultural Austriac,
Institutul Polonez, Kraftmark.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu