Graficieni polonezi la IEBB5

La ediția din acest an a Bienalei de Gravură Experimentală IEBB5, Polonia este reprezentată de patru artiști. La secțiunea principală a Bienalei participă Ksawery Kaliski și Monika Wanyura-Kurosad, în timp ce Jarema Drogowski și Izabela Gustowska construiesc Pavilionul Polonez de la Victoria Art Center din București, care va fi deschis publicului pe 12 decembrie, de la ora 18.00.
Bienala Internațională de Gravură Experimentală, ediția a 5-a
8 decembrie 2012 – 28 februarie 2013
www.experimentalproject.ro
 
Artiști Polonezi la IEEB5
de Olivia Nițiș
 
Interesul tematic al celei de-a 5-a ediții a IEEB se axează pe dimensiunile socio-politice contemporane pe care gravura le poate angaja în Europa Centrală și de Est, precum și în Vest (Europa Occidentală și Statele Unite ale Americii). Paradigma Vest / Est servește nu neapărat unui scop comparativ, ci mai ales pentru a sublinia specificități și pentru a înțelege mai bine prin această interacțiune dinamicile culturale și socio-politice modelate prin mijloace artistice de imprimare de către diverși artiști.
După mai mult de 20 de ani de la căderea Cortinei de Fier trăim într-o stare de tip „între”, în care gândirea tradițională și post-modernă sau post-post-modernă, viziunile globale și locale, tendințele marginale și de masă, consumismul și gândirea ecologică coexistă. De fapt, acestea sunt momente în care nu ne mai putem permite să trăim fără să ne uitam la „alteritate”, fără să admitem că geografia nu este doar o chestiune de distanță, ci și de proximitate.
Artiștii polonezi din secțiunea principală a Bienalei, Ksawery Kaliski și Monika Wanyura-Kurosad, sunt interesați de interfața unei lumi divizate politic (Kaliski), dar și de straturile conceptuale ale trecerii (Kurosad). Jarema Drogowski și Izabela Gustowska, cei doi artiști care construiesc Pavilionul Polonez de la Victoria Art Center, reflectă aceleași preocupări de la sfera socio-politică (Drogowski) la cea filozofică (Gustowska). Artiștii se exprimă prin abordări tehnice diferite, de la print-ul digital la obiect, instalații și intervenții video. „Omul fară cap” al lui Drogowski este o imagine relevantă a stării vegetative a indivizilor din marea masă a regiunilor în discuție. Gustowska meditează asupra relației dintre adevăr și ficțiune pe marginea ultimelor experimente de la Acceleratorul de Particule din Geneva. Kaliski construiește o matrice pentru cultura Estică și pentru cea Vestică, iar Kurosad analizează fenomenul marginalității ca pe un exercițiu de reechilibrare interioară. Participarea artiștilor polonezi la IEEB5 reprezintă o consecință firească a unei poziții stabile și puternice în contextul graficii contemporane și, de fapt, în cel mai larg al artei contemporane. Arta poloneză reușește să combată prejudecățile și statutul divizat al mediilor artistice, în care gravura încă reprezintă un capitol separat. 
 
Ilustrație:
Jarema Drogowski
Culturist • serigrafie • 84 x 124 cm • 2011

0 comentarii: