La ediția din acest an a Bienalei de Gravură
Experimentală IEBB5, Polonia este reprezentată de patru artiști. La
secțiunea principală a Bienalei participă Ksawery Kaliski și Monika
Wanyura-Kurosad, în timp ce Jarema Drogowski și Izabela Gustowska
construiesc Pavilionul Polonez de la Victoria Art Center din București,
care va fi deschis publicului pe 12 decembrie, de la ora 18.00.
Bienala Internațională de Gravură Experimentală, ediția a 5-a
8 decembrie 2012 – 28 februarie 2013
www.experimentalproject.ro
Artiști Polonezi la IEEB5
de Olivia Nițiș
Interesul tematic al celei de-a 5-a ediții a IEEB se axează pe
dimensiunile socio-politice contemporane pe care gravura le poate angaja
în Europa Centrală și de Est, precum și în Vest (Europa Occidentală și
Statele Unite ale Americii). Paradigma Vest / Est servește nu neapărat
unui scop comparativ, ci mai ales pentru a sublinia specificități și
pentru a înțelege mai bine prin această interacțiune dinamicile
culturale și socio-politice modelate prin mijloace artistice de
imprimare de către diverși artiști.
După mai mult de 20 de ani de la căderea Cortinei de Fier trăim într-o
stare de tip „între”, în care gândirea tradițională și post-modernă sau
post-post-modernă, viziunile globale și locale, tendințele marginale și
de masă, consumismul și gândirea ecologică coexistă. De fapt, acestea
sunt momente în care nu ne mai putem permite să trăim fără să ne uitam
la „alteritate”, fără să admitem că geografia nu este doar o chestiune
de distanță, ci și de proximitate.
Artiștii polonezi din secțiunea principală a Bienalei, Ksawery Kaliski
și Monika Wanyura-Kurosad, sunt interesați de interfața unei lumi
divizate politic (Kaliski), dar și de straturile conceptuale ale
trecerii (Kurosad). Jarema Drogowski și Izabela Gustowska, cei doi
artiști care construiesc Pavilionul Polonez de la Victoria Art Center,
reflectă aceleași preocupări de la sfera socio-politică (Drogowski) la
cea filozofică (Gustowska). Artiștii se exprimă prin abordări tehnice
diferite, de la print-ul digital la obiect, instalații și intervenții
video. „Omul fară cap” al lui Drogowski este o imagine relevantă a
stării vegetative a indivizilor din marea masă a regiunilor în discuție.
Gustowska meditează asupra relației dintre adevăr și ficțiune pe
marginea ultimelor experimente de la Acceleratorul de Particule din
Geneva. Kaliski construiește o matrice pentru cultura Estică și pentru
cea Vestică, iar Kurosad analizează fenomenul marginalității ca pe un
exercițiu de reechilibrare interioară. Participarea artiștilor polonezi
la IEEB5 reprezintă o consecință firească a unei poziții stabile și
puternice în contextul graficii contemporane și, de fapt, în cel mai
larg al artei contemporane. Arta poloneză reușește să combată
prejudecățile și statutul divizat al mediilor artistice, în care gravura
încă reprezintă un capitol separat.
Ilustrație:
Jarema Drogowski
Culturist • serigrafie • 84 x 124 cm • 2011
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu