Marele Premiu la Cannes și un film turnat în secret, la Les Films de Cannes à Bucarest



„Un hit instant de categoria A, marca frații Coen: enigmatic, euforic, irezistibil”, cum îl descria „The Daily Telegraph”, Inside Llewyn Davis este o ataşantă incursiune în lumea muzicii folk din New York-ul anilor 60.  Excelent scris, jucat și regizat, filmul distins cu Marele Premiu la Cannes este, totodată, „cel mai inocent” din cariera celor doi regizori și cel care se distanțează cel mai mult de tot ce au făcut până acum, așa cum remarca IndieWIRE.com. Oscar Isaac, Carey Mulligan, Justin Timberlake și Garrett Hedlund au rolurile unor artiști care încearcă să-și găsească un loc al lor în cosmopolitul New York, făcând artă de dragul artei. Scenariul este inspirat de biografia muzicianului Dave Van Ronk, ale cărui memorii au fost publicate postum. Toate melodiile din film, majoritatea cântece folk vechi, au fost interpretate live de actori. Trailer:

Inside Llewyn Davis este al optulea film din carierele lui Joel și Ethan Coen selecționat în competiția de la Cannes și primul recompensat cu Marele Premiu.  Povestea lor de dragoste cu Festivalul de la Cannes a început cu Barton Fink (1991), care a obținut Palme d’Or, Premiul de regie și interpretare masculină – John Turturro, și a continuat cu The Hudsucker Proxy (1994), Fargo (1996), pentru care Joel Coen a câștigat Premiul de regie, O Brother, Where Art Thou? (2000), The Man Who Wasn't There (2001) – din nou trofeul pentru regie lui Joel Coen, The Ladykillers (2004) – Premiul Juriului și interpretare feminină, și No Country for Old Men, care a luat ulterior Oscarul pentru Cel mai bun film.
De neratat la Les Films de Cannes à Bucarest este și Omar, de Hany Abu-Assad, recompensat cu Premiul Juriului secțiunii Un Certain Regard, una dintre primele producții ale unei cinematografii în formare, cea din Teritoriile Palestiniene. Omar este drama unui tânăr muncitor într-o brutărie, îndrăgostit de o fată care trăiește dincolo de zidul ce separă Palestina de Israel. Obișnuit să păcălească obiectivele de supraveghere pentru a-și întâlni iubita, Omar e capturat după un act de rezistență aproape fatal și devine ținta poliției militare și a serviciilor secrete. Un întreg proces de intimidare e pe cale să înceapă. Ideea scenariului i-a fost furnizată regizorului de către un prieten, care i-a povestit că fusese abordat de poliția secretă, cu o propunere de „colaborare”. Echipa filmului este palestiniană, iar majoritatea actorilor sunt la primul lor rol.

 
În 2006, Hany Abu-Assad a fost nominalizat la Oscarul pentru Cel mai bun film străin și a primit Globul de Aur pentru Paradise Now, drama a doi palestinieni care pregătesc un atac sinucigaș în Tel Aviv.
Un act de dizidență a fost și prezența regizorului iranian Mohammad Rasoulof în selecția Festivalului de la Cannes, cu Manuscripts Don’t Burn, un film turnat în secret și păstrat fără generic, pentru a nu-i pune în pericol pe cei care au lucrat la el. Cu acest thriller ambițios, Mohammad Rasoulof sfidează cenzura regimului iranian, care i-a interzis să mai facă film sau să părăsească țara timp de 20 de ani. Filmul este inspirat, se pare, de evenimente reale petrecute între 1988 și 1998, când regimul a pus la cale uciderea câtorva zeci de intelectuali și activiști politici care se opuneau Republicii Islamiste și legii sharia. Personajul principal este un scriitor căruia poliția secretă încearcă să-i distrugă manuscrisele cu memoriile sale.
Critica internațională i-a oferit lui Mohammad Rasoulof Premiul FIPRESCI pentru un film din Un Certain Regard, trofeu care se adaugă celui obținut pentru Goodbye (2011), în aceeași secțiune – Premiul de regie. Regizorul a fost condamnat împreună cu Jafar Panahi la 6 ani de închisoare, după ce a filmat fără permis. Ulterior, perioada i-a fost redusă la un an, iar momentan a ieșit pe cauțiune.
Având un singur actor – Robert Redford –, extrem de puține replici și imagini foarte puternice, All is Lost, al doilea lungmetraj al regizorului J. C. Chandor (Margin Call), prezentat la Cannes în afara competiției, este un film ambițios și captivant despre curaj și supraviețuire. Redford face un tur de forță într-un rol care îl solicită în întregime, motiv pentru care a primit aplauze puternice și ovații la Cannes. După doar două filme, J. C. Chandor a devenit unul dintre cei mai promițători tineri cineaști americani. Cu debutul Margin Call, a fost în competiție la Festivalul de la Berlin și a primit o nominalizare la Oscarul pentru cel mai bun scenariu original. 

 
Biletele s-au pus în vânzare din 23 septembrie, separat pentru fiecare dintre cele trei cinematografe: pentru CinemaPRO, pe www.eventim.ro, pentru Cinema Elvira Popescu, pe www.eventbook.ro, iar pentru Cinema Studio, de la casieria cinematografului. Programul proiecțiilor pentru cele trei filme poate fi consultat pe site-ul www.filmedefestival.ro.  Lista filmelor pentru care se pun în vânzare bilete va fi actualizată în permanență pe www.filmedefestival.ro.
Les Films de Cannes à Bucarest a fost iniţiat în 2010 de Cristian Mungiu, cu sprijinul delegatului general al Festivalului de la Cannes, Thierry Frémaux. Ediția a patra va fi organizată de Asociația Cinemascop și Voodoo Films, în parteneriat cu Institutul Francez din Bucureşti și cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei și al Ministerului Culturii. Festivalul beneficiază de sprijinul distribuitorilor Independenţa Film și Asociația Macondo.
Prezentat de: Orange România
Susținut de: Groupama Asigurări, Volksbank
Mașina oficială a evenimentului este BMW Seria 7.
Cu sprijinul: Apa Nova București, Air France, Hotel Epoque
Parteneri: Vinexpert, Clubul Diplomatic, La un ceai
Fotograful oficial al festivalului: Nikon

0 comentarii: