Chris Simion si Pascal Bruckner lanseaza proiectul „Grivita 53” – primul teatru independent construit in Romania



În cadrul celei de-a noua ediții a Festivalului Internațional de Teatru UNDERCLOUD, joi, 25 august, Chris Simion-Mercurian anunță lansarea proiectului „Grivița 53” – primul teatru independent construit în România. Invitatul de onoare al evenimentului este bine-cunoscutul filosof, romancier, eseist francez Pascal Bruckner împreună cu care Chris Simion a înființat, în 1999, DAYA, prima companie de teatru independent din România. Acum, Chris Simion-Mercurian și Pascal Bruckner construiesc o nouă poveste, celebrul scriitor este primul susținător al proiectului care deocamdată va purta numele „Grivița 53” – numele străzii unde se va ridica teatrul.
 
De 70 de ani, în România nu a mai fost construit nici un teatru privat. Teatrul independent din România de după 1989 s-a născut și s-a dezvoltat în spații închiriate (subsoluri, poduri, cârciumi, magazine etc.). Chris Simion-Mercurian marchează o nouă etapă în istoria teatrului românesc, prin inițierea unui proiect curajos, care este, în același timp, împlinirea unui vis.
 
 „Am întâlnit-o pe Chris Simion în 1999. Era pe atunci foarte tânără, cu ochi mari albaștri și chip surâzător. Am simțit de la bun început în ea o energie care m-a surprins. Se arăta entuziastă, dinamică, vorbea repede și mult, mereu grăbită, avidă de a obține asentimentul interlocutorilor. Știa tot, citise tot, voia să adapteze tot. Avea ambiții nemăsurate pentru cei 20 de ani ai ei și m-am surprins într-un prim moment privind-o cu scepticism, îndoindu-mă că va putea duce la bun sfârșit toate proiectele la care visa. Exact așa cum te îndoiești de un medic foarte tânăr, de vârsta copiilor tăi, ca ar putea să-ți pună un diagnostic corect și să îți vindece răul. Chiar dacă acel medic a terminat cu 10 universitatea, există o reținere legată de vârsta lui. Așa era și cu Chris. M-am înșelat, evident. Nu numai pentru că Chris Simion a fost mereu la înălțime în proiectele pe care le-am făcut, dar și pentru că a realizat lucruri incredibile pentru o femeie de vârsta ei.
 
Îmi amintesc de ea la Paris, cu mai bine de 12 ani în urmă, când tocmai jucase cu trupa ei în franceză – o franceză destul de aproximativă – Copilul divin, întâi la Teatrul Lucernaire, apoi într-un teatru de la periferie. Fusese atunci de o îndrăzneală care ne-a lăsat pe toți cu gura căscată. În acea zi mi-am zis că va ajunge departe și că flacăra care o consuma îi va duce cariera chiar dincolo de propriile-i speranțe.
Îmi amintesc despre lectura publică a «Paradoxului iubirii», pe care a făcut-o la București, acum 5 ani: textul meu e un eseu. Ea l-a făcut piesă de teatru. Mie mi-a ieșit ceva serios. Ea l-a descifrat comic. Mi-a plăcut soluția, era amuzant, în același timp aproape și departe de cartea mea, cu o notă personală pe care am găsit-o irezistibilă. Hoții de frumusețe a fost fabulos. Dacă l-ar fi făcut la Paris, ar fi fost în topul spectacolelor din Franța.
 
Nu am fost deci deloc surprins că s-a aruncat în acest vast proiect care ar trebui să schimbe pentru totdeauna scena dramatică românească și teatrul independent din București. Nu numai că o încurajez în această întreprindere, dar este o onoare pentru mine să fiu susținătorul unei asemenea inițiative și să ducem la realizare acest vis”, a afirmat Pascal Bruckner despre inițiativa primului teatru românesc.
 
Cu ocazia acestui eveniment, Pascal Bruckner a scris prima lui piesă de teatru, „Crăciun la palat”, care va fi citită public în premieră mondială după prezentarea proiectului „Grivița 53”, pe 25 august, de la ora 16:00 și de la 19:00. Spectacolul-lectură „Crăciun la palat” se bucură de o distribuție de excepție, formată din actorii Marian Râlea, Răzvan Vasilescu, Dana Dogaru, George Ivașcu și Vlad Logigan, alături de autor, care interpretează unul dintre personaje.

0 comentarii: