Street Delivery 2017

Adevărul e că am ajuns să trăim într-o imensă parcare. Adevărul e că automobilul ne sufocă viața în oraș. Adevărul e că se taie parcuri și se fac în loc parcări. Așa că tema Street Delivery 2017 este GRĂDINI POSIBILE.

Putem transforma o stradă într-o grădină de idei? Putem deschide noi spații publice în orașele noastre? Putem să cerem mai mult verde?

Oricine are idei pentru un oraș mai bun este invitat să propună moduri prin care zona din jurul străzii Arthur Verona să fie schimbată peste noapte într-o oază improbabilă a Bucureștiului. Proiectele sunt așteptate pe site-ul http://street.delivery/ până pe 11 mai 2017, ora 23:59.

[Criterii de selecție a proiectelor înscrise:]
1) Creșterea calității vieții în oraș
2) Respectarea temei în moduri creative
3) Accentuarea interacțiunii cu publicul și a ideii de spațiu public (activități, ateliere, dezbateri)
4) Au prioritate proiectele cu o viziune care depășește cele 3 zile în care ne recuperăm spațiul public

[De ce?]
Bucureștiul a fost cândva un oraș al grădinilor. Cartierele sale comunicau cu lumea vegetală printr-o mulțime de spații verzi, prelungiri firești ale caselor și un soi de replici mărunte ale Paradisului.

Apoi a intrat în scenă automobilul, care a tăiat legăturile dintre comunități și grădinile lor, dintre Cișmigiu, Icoanei, Universitarilor și Ioanid (ca să dăm doar câteva exemple din cartierul nostru), și a îngroșat ca pe niște șanțuri adânci Calea Victoriei și Bulevardul Magheru pe axa Nord-Sud. Astfel că mersul pe jos de la Vest la Est este acum fragmentat și duce lipsa unui traseu cultural-pietonal.

Vegetația din București abia dacă mai pulsează, definind mai degrabă distrugerea și maidanizarea orașului. Bucureștiul este cea mai poluată și congestionată capitală UE (pe locul 5 în lume la blocaje în trafic), iar asta se reflectă în speranța de viață scăzută și în stresul cotidian.

Pentru o calitate decentă a vieții, Organizația Mondială a Sănătății oferă ca standard 50 mp de spațiu verde urban pe cap de locuitor. Uniunea Europeană recomandă un minim de 26 mp/capita. În 2014, fiecare bucureștean se putea bucura în mod real de mai puțin de 10 mp de spațiu public verde, incluzând aici cimitire, fâșii de verdeață dintre parcări și carosabil, petice abandonate în care se aruncă gunoiul, păduri din extravilan.

Putem schimba situația asta? Noi credem că da. Te implici?
________________________
Spre deosebire de edițiile anterioare, Street Delivery 2017 se desfășoară succesiv în cele șase orașe participante, pe parcursul a trei săptămâni din iunie. Vom crea astfel un traseu pentru cei interesați să descopere formele pe care ideile pentru un oraș mai bun le iau în spații mentale diferite: București: 9-11 iunie | Timișoara: 16-18 iunie | Iași: 16-18 iunie | Cluj-Napoca: 17-18 iunie | Baia-Mare: 23-25 iunie | Bacău: 23-25 iunie.
Curând și în orașul tău!
________________________
"La început modelăm noi orașele, apoi ne modelează ele pe noi."
—Jan Gehl, 'Human Scale'

Street Delivery este un eveniment-manifest pentru recuperarea spațiului public, inițiat în 2006 de Fundația Cărturești și Ordinul Arhitecților din România. Street Delivery București 2017 are loc cu sprijinul Primăriei Municipiului București, ARCUB, Universității București și Universității de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu.

[Închidem strada pentru mașini și o deschidem pentru oameni.]


Facebook event
Illustration by Saddo
Cover design by Bogdan Zenecan

0 comentarii: