Comunitatea, un film de Thomas Vinterberg, inspirat din propria copilărie. Premiat la #Berlin2016



Comunitatea / The Commune / Kollektivet, în regia lui Thomas Vinterberg (The Hunt, Submarino, The Celebration), va avea premiera în cinematografele noastre pe 6 mai. Silver Bear pentru Cea mai bună actriță: Trine Dyrholm, la Festivalul Internațional de Film de la Berlin 2016.
 
Filmul spune povestea unui cuplu adult care, odată mutat într-o casă foarte spațioasă din Copenhaga, decide să o împartă cu alte cupluri prietene, pentru a trăi împreună ca într-o comunitate mică. Filmul este portretul unei întregi generații de tineri idealiști și visători care, la un moment dat, se vor confrunta cu cruda realitate.

Durata: 110 min.

Comunitatea este o coproducţie Danemarca-Suedia-Olanda în care, chiar dacă nu sunteţi neapărat familiarizat cu filmografia nordică, îi veţi putea recunoaşte pe: Ulrich Thomsen (In a Better World, 2010; Mortdecai, 2015), Trine Dyrholm (In a Better World; 2010; A Royal Affair, 2012), Fares Fares (Zero Dark Thirty, 2012; Child 44, 2015) and Lars Ranthe (The Hunt, 2012).

Scenariul este scris de Thomas Vinterberg în colaborare cu Tobias Lindholm, același scenarist alături de care a lucrat și la celelalte două succese din ultimii ani: The Hunt, respectiv Submarino. Tobias Lindholm a regizat el însuși un film care a rulat și la noi, A Hijacking (2012).

Filmul este produs de de Zentropa Entertainments, compania lui Lars von Trier, cea mai mare casă de producţie din Scandinavia.


Vinerberg, despre propria copilărie într-o comunitate

Între vârsta de 7 și 19 ani, Thomas Vinterberg a experimentat el însuși o comunitate asemănătoare cu cea din film datorită părinților săi. ”A fost o perioadă absolut dementă, dar în același timp fantastică și plină de însuflețire. Nuduri la tot pasul, dar și bere, discuții academice, dragoste și drame personale”, își amintește el. ”Copil fiind, fiecare zi era o aventură. Era de-ajuns să părăsesc intimitatea dormitorului și să pătrund în zonele comune ale casei pentru a întâlni tot felul de situații care mai de care mai surprinzătoare, datorită ciudățeniilor diverse ale celor cu care locuiam. Dacă mă uit în urmă, a fost o perioadă plină de momente de aur dar și de situații absurde. Serile de cină în grup, pe care le aveam mereu în intervalul joi - duminică, se transformau de cele mai multe ori în petreceri monstruoase.”

Pe de altă parte, mica comunitate exersa mereu o democrație perfectă: ”Așa numitele ședințe de grup erau autoritatea supremă. Toate problemele apărute se discutau în grup. Îmi amintesc de momentul la care s-a stabilit că întreținerea ar trebui plătită proporțional, ca procent din venitul fiecăruia. Iar propunerea sinceră a venit chiar din partea celui care câștiga cel mai mult din grup”, spune Vinterberg.

”Să nu confundăm lucrurile…”, subliniază regizorul. ”Nu era genul de comunitate ca cele din America anilor 70, fie pe genul religios, sectant sau hipioți care o țin numai pe legume undeva pe la țară. Aici vorbim de profesori, oameni din televiziune, profesioniști. Spre exemplu, tata era un critic de film. Trăiau o viață perfect normală, atee, poate ușor stângistă. Dar nu era de tipul sex liber și droguri peste tot. Doar foarte mult optimism și spirit liber. Poate și puțin cam prea multe beri…”, își amintește Vinterberg.


Vinterberg & Lars von Trier, autorii manifestului Dogma 95

Thomas Vinterberg a absolvit Şcoala Daneză de Film în 1993. Pelicula sa de absolvire s-a numit Last Round şi era deja o primă dovadă a talentului său. Producţia a a fost premiată, una dintre distincții fiind o nominalizare la Oscar-ul pentru studenţi.

În 1995, Vinterberg împreună cu Lars von Trier au scris manifestul Dogme 95, o mişcare de avangardă în cinematografie, ale cărei reguli stipulau, printre altele, crearea de producţii bazate pe valorile tradiţionale ale povestirii, jocului actoricesc şi ale subiectului, fără a folosi tehnologii şi efecte speciale.

Primul său film (care se înscria în mişcarea Dogme 95) s-a numit Festen (The Celebration, 1998) şi a primit o serie de premii internaţionale, inclusiv Premiul Juriului la Cannes, precum şi “Cel mai bun film străin” din partea Los Angeles şi New York Film Critics.

Vinterberg a mai regizat două filme de limbă engleză: It’s All About Love (2003), cu Joaquin Phoenix, Claire Danes şi Sean Penn, şi Dear Wendy (2005), cu Jamie Bell. Apoi, o comedie în limba daneză: When a Man Comes Home (2007). Submarino (2010) a intrat în competiţie la Berlinala din 2010 şi a luat Nordic Council’s Film Award şi cinci premii Robert (premiile Academiei de Film din Danemarca, echivalentul danez pentru Oscar-urile americane), plus cincisprezece nominalzări.

***

Comunitatea / The Commune / Kollektivet este adus în România de Independenţa Film, casă de distribuţie care promovează filme independente de referință, de nișă sau câștigătoare ale unor premii internaționale prestigioase.

Independenţa Film a distribuit pelicule ca: Youth (r. Paolo Sorrentino) - Cel mai bun film european 2015, Dheepan (r. Jacques Audiard) - Palme d’Or 2015, Mommy (r. Xavier Dolan), Deux jours, une nuit (r. Fraţii Dardenne), La grande bellezza (r. Paolo Sorrentino), Nymphomaniac (r. Lars von Trier), La Vie d'Adèle (r. Abdellatif Kechiche), The Hunt (r. Thomas Vinterberg), Amour (r. Michael Haneke), Trainspotting (r. Danny Boyle), Amélie (r. Jean-Pierre Jeunet), Melancholia (r. Lars von Trier), Todo sobre mi madre (r. Pedro Almodóvar), In The Mood for Love (r. Wong Kar Wai), Vicky Cristina Barcelona (r. Woody Allen), Dogville (r. Lars von Trier) etc.

0 comentarii: