Sold out la Gala de deschidere BIEFF 2016 Filmele românești, în centrul atenției



Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF, ajuns la ediția cu numărul șase, s-a deschis luni seară, cu o sală arhiplină la avanpremiera în România a filmului Francofonia, de Aleksandr Sokurov, care a avut loc la CinemaPRO. În continuarea acestui succes de public, cel mai bun film european la Festivalul Internațional de Film de la Veneția, Francofonia, va beneficia de încă o proiecție joi, pe 17 martie, de la 20:00, la Cinema Muzeul Țăranului

Seria premierelor continua miercuri, cu noul lungmetraj al regizorului lituanian Sharunas Bartas, Peace to Us in Our Dreams, care a beneficiat de premiera internationala la Cannes 2015, iar în Bucuresti va fi difuzat pe 16 martie, de la ora 19:30, la Cinema Elvire Popesco.

Focus pe experimentalistii români
Zona experimentala a filmului românesc, care de la înfiintarea BIEFF a cunoscut o revigorare si se remarca din ce în ce mai mult ca domeniu prolific si extrem de animat, este adusa în atentia publicului de Experimented in Romania, duminica, 20 martie, la ora 17.00, Cinema Muzeul Taranului Român. Programul este o selectie a celor mai recente video-performance-uri create de artisti români, pe care BIEFF le proiecteaza pentru prima data pe marele ecran, ele fiind anterior expuse în galerii si muzee.

No Shelter from the Storm este o instalație video plasată într-o pădure devastată și defrișată care nu mai poate găzdui și ascunde oamenii aflați în pericol. Alături de perspectiva ecologică, ce problematizează distrugerea în masă inițiată de corporațiile multinaționale, video-ul vorbește despre condiția umană și despre singurătate într-o țară care se luptă să-și mențină habitatul. Nota optimistă poate fi regăsită în fluieratul celor doi artiști (Anca Benera si Arnold Estefan), perceput ca o trecere de la solitudine la solidaritate colectivă.

Ion Bârlădeanu este o figură deja cunoscută în urma documentarului Lumea văzută de Ion B., realizat de Alexander Nanau. Carmen Lidia Vidu îl portretizează în filmul său (Bucharest. A World of Ion Bârlădeanu and Carmen Lidia Vidu) pornind de la deja celebrele sale colaje. Regizoarea realizează la randul său un colaj cinematografic ce surprinde deopotrivă personalitatea imprevizibilă a aclamatului artist fără adăpost, amintirile sale incoerente și discursul ironic/critic față de societatea românească.

Veda Popovici propune în video-performance-ul Revolutionary Gear: The History of Art Retold through the Black Square o reconsiderare a unor creații majore din istoria artei din perioada Antichității, a Renașterii sau a Orientalismului, ce înfățișează femei. Autoarea atrage atenția asupra privirii patriarhale ce a generat toate aceste ipostaze ale feminității, punând în mișcare un discurs feminist care te invită să-ți alegi propriul echipament revoluționar: acțiunea de a participa sau a contempla.

Un intim portret auto-reflexiv, At the Mirror, de Larisa Crunteanu, contureaza un ritual de trecere spre maturitate. Redând tensiunea dintre inocenta si senzualitate, corpul performativ al artistei radiaza deopotriva euforie si anxietate, dorinta puternica si în acelasi timp singuratatea de a deveni femeie. At the Mirror functioneaza si la un meta-nivel, întrucât fiecare difuzare este o înregistrare a proiectiei precedente. Asa cum spune artista: „este o lucrare ce dispare cu fiecare proiectie. La fel ca în cazul amintirior, imaginea dispare în final, lasând în urma o fictiune asemanatoare povestii originale.”

Expus la Viena și Paris, Exercising Failure al lui Dragoș Alexandrescu construiește o personală și evocativă interpretare a perisabilității doctrinelor moderne. Rupând la propriu pagini din cărți de căpătâi pentru ideologiile fundamentale ale sistemul de gândire occidental (capitalism, marxism, creștinism), artistul transformă lucrările în material fizic brut, disponibil generațiilor viitoare pentru a explora necunoscutul. 

Jonglând inteligent cu tensiunea între discursul vizual si cel sonor, Cobalt Blue, de Diana Miron, propune o reflectie captivanta asupra legaturii între estetica si corp. Lucrarea va ramâne adânc imprimata în memoria senzoriala a publicului, în zona inefabila în care artistul, publicul si creatia se întâlnesc si se transforma reciproc.
Programul festivalului: http://bieff.ro/ro/2016/program
Bilete prin Eventbook.ro: https://eventbook.ro/program/bieff

Cea de-a șasea ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 14–20 martie 2016, la Cinema Muzeul Țăranului, Cinema Elvire Popesco și Universitatea Națională de Muzică și este susţinută de: Administrația Fondului Cultural Național, Institutul Cultural Român, Forumul Cultural Austriac, Goethe-Institut, British Council, Ambasada Regatului Țărilor de Jos, Ambasada Israelului, Ambasada Suediei, Ambasada Elveției, Swiss Sponsors’ Fund, Institutul Francez, Institutul Cervantes, Institutul Balassi, Institutul Italian de Cultură, Dacia, TNT, JTI, NouMax, MDV, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică, Universitatea Națională de Arte, Muzeul Național al Țăranului Român, Centrul de Muzică Electroacustică al UNMB, Uniunea Cineaștilor din România, Cinelab România, MUBI, Centrul Național al Dansului București, Săptămâna Sunetului, Journey Pub, Control Club, Lente & cafea, Lara Zankoul Photography; bilete prin Eventbook.

0 comentarii: