Regizor, scenarist, actor,
producător, monteur (în general sub pseudonimul Franz Walsch), operator, scenograf şi compozitor (ocazional), enfant prodige al Noului Cinema German, Rainer Werner Fassbinder a oscilat,
de-a lungul carierei sale, între filme de autor, constituind o critică acidă a
moralităţii mic-burgheze a epocii sale, şi filme de gen, după modele
hollywoodiene. Foarte activ – ca actor, regizor şi dramaturg – şi în lumea
teatrului german, după ce a exersat cu câteva scurtmetraje, Fassbinder a realizat,
în doar 14 ani (1969-1982), 41 de filme (pentru cinema şi televiziune), cu care
a obţinut numeroase selecţii şi premii în festivaluri importante. Filmele sale
se nasc dintr-o dorinţă de a provoca şi a şoca, dar şi dintr-o energie creativă
fenomenală, ce coexistă cu un libertinism autodistructiv. Atât personalitatea,
cât şi filmele sale sunt controversate, lucru ce-l fac pe Fassbinder să fie
privit ca personalitatea centrală a Noului Cinematograf German. La comemorarea
a trei decenii de la moartea sa, Ro-IFF a
fost singurul festival din România care l-a omagiat pe celebrul cineast german,
aflat anul acesta în atenţia marilor festivaluri ale lumii.
Din ampla creaţie a renumitului
regizor, la Cinemateca Union sunt prezentate două filme foarte apreciate şi
premiate – Căsătoria Mariei Braun (Die Ehe der Maria Braun / The Marriage of Maria Braun, 1979) şi Secretul Veronikăi Voss (Die Sehnsucht der Veronika Voss / Veronika Voss, 1981) –, dar şi două filme mai puţin
cunoscute, care vor fi, fără îndoială, apreciate de cinefilii cunoscători şi nu
numai: Disperare (Despair – Eine Reise ins Licht / Despair, 1978) şi Vreau doar să mă
iubeşti (Ich will doch nur dass
ihr mich liebt / I Only Want You to Love Me, 1976). Fiecare film
beneficiază de două proiecţii, cu subtitrare în limba română, la Sala Paul
Călinescu a Cinematecii Române.
Programare filme:
Vreau doar să mă iubeşti – marţi, 16 octombrie, şi joi, 18 octombrie;
Disperare – marţi, 23
octombrie, şi joi, 25 octombrie;
Căsătoria Mariei Braun – duminică, 28 octombrie, şi miercuri, 31 octombrie;
Secretul Veronikăi Voss – marţi, 6 noiembrie, şi joi, 8 noiembrie.
Toate proiecţiile sunt
programate la ora 19:30.
Informaţii filme:
Vreau doar să mă iubeşti ilustrează lupta lui Peter şi încercările sale
disperate de a câştiga dragostea celor apropiaţi. Filmul reprezintă chiar
reflecţia autorului asupra propriilor dorinţe de iubire din perioada copilăriei
şi adolescenţei. Iniţial, Vreau doar să mă iubeşti a fost realizat
pentru televiziune, ca mai apoi, să fie restaurat de către Bavaria Atelier şi
relansat în cinematografe.
Date
film: RFG, 1976 / color / s.rom. / dramă
Cu: Vitus Zeplichal, Elke
Aberle, Alexander Allerson
Sinopsis: De când îşi aduce aminte, Peter a încercat să câştige
dragostea celor apropiaţi. Prima persoană a cărei inimă a încercat să o
cucerească a fost mama sa, o femeie rece, distantă şi batjocoritoare, căreia
niciodată nu i-a păsat de el. Peter, care a devenit un zidar competent, se
convinge că poate să câştige într-un final dragostea şi afecţiunea părinţilor
săi, dacă le va construi o casă. Dar, odată terminată casa, dăruirea şi munca
grea sunt repede uitate şi el este pur şi simplu ignorat. Apoi Peter se
căsătoreşte cu Erika, iubita sa din copilărie, şi tinerii soţi se mută la
Munchen. Aici, Peter nu trebuie doar să termine de mobilat apartamentul, ci şi
să-şi hrănească soţia şi, în curând, copilul. Disperat să-şi mulţumească
consoarta, Peter o umple de cadouri, pe care nu şi le poate permite,
îngropându-se şi mai mult în datorii. Când presiunea devine insuportabilă,
Peter clachează...
Disperare este unul din cele trei
filme ale lui Fassbinder vorbite în limba engleză. Bazat pe un roman de
Vladimir Nabokov (adaptat de Tom Stoppard), pelicula spune povestea lui Hermann
Hermann, un emigrat rus, magnat al fabricilor de ciocolată. Ecranizarea în
limba engleză a lui Rainer Werner Fassbinder, selecţionată în competiţia oficială
a Festivalului de la Cannes, are loc în anii ’30, pe fondul creşterii în
popularitate şi putere politică a naziştilor.
Date film: RFG-Franţa, 1978
(restaurat în 2011) / color / s.rom. / dramă
Cu: Dirk Bogarde, Andrea
Ferreol, Klaus Lowitsch
Premii: German Film Awards în
aur pentru Cea mai bună regie (Rainer Werner Fassbinder), Cea mai bună imagine
(Michael Ballhaus) şi Cea mai bună scenografie (Rolf Zehetbauer)
Sinopsis: Ar trebui oare ca Herman să-şi petreacă toată viaţa
ocupându-se de afacerile cu ciocolată? Rusul trăieşte în exil, într-un
confortabil apartament berlinez, conduce o decapotabilă rapidă şi este
căsătorit cu Lydia, care are o inteligenţă moderată, dar este foarte
atrăgătoare. Atunci când îl întâlneşte pe vagabondul Frank, într-una din
călătoriile sale de afaceri, Herman capătă convingerea că Frank reprezintă
copia sa fidelă, până la ultimul detaliu. Apariţia dublurii sale îi serveşte ca
sursă de inspiraţie: cum ar fi dacă ar dispărea, să-şi părăsească vechea
existenţă şi să înceapă una nouă, sub o altă identitate?
Căsătoria Mariei Braun este un film ce a fost interpretat de numeroşi critici ca
o alegorie, o metaforă a evoluţiei Germaniei grefată pe destinul tragic al
personajului principal, Maria Braun, o femeie care se chinuie să
supravieţuiască în anii grei de după război. Filmul a câştigat numeroase premii
în Europa şi SUA, atât pentru regie, cât şi pentru interpretarea memorabilă a
actriţei Hanna Schygulla (printre altele, distinsă cu Ursul de Argint la
Festivalul de la Berlin).
„Prin intermediul vieţii
amoroase şi sociale a eroinei, Fassbinder urmăreşte istoria Germaniei de la
înfrângerea celui de-al treilea Reich la miracolul economic postbelic şi la
colaborarea cu foştii inamici. Unii critici au văzut chiar în soţul Mariei
Braun fantoma vechii Germanii care irumpe, din când în când, în prezent. (...)
Una dintre operele emblematice ale Noului Film German. «Ursul de argint» pentru
întreaga echipă şi «Ursul de argint» pentru interpretare feminină, Berlin.”
(Cristina Corciovescu şi Bujor T. Rîpeanu, „Cinema... un secol şi ceva”, 2002)
Date film: RFG, 1979 / color /
s.rom. / dramă
Cu: Hanna Schygulla, Klaus
Lowitsch, Ivan Desny, Gisela Uhlen, Elisabeth Trissenaar, Gottfried John
Alte nominalizări şi premii:
German Film Awards în aur pentru Cea mai bună regie (Rainer Werner Fassbinder),
Cea mai bună actriţă într-un rol principal (Hanna Schygulla), Cea mai bună
actriţă într-un rol secundar (Gisela Uhlen) şi Cea mai bună scenografie
(Norbert Scherer şi Helga Ballhaus), Premiul Special David di Donatello pentru
interpretare (Hanna Schygulla), Marele Premiul al Festivalului Internaţional de
Film Figueira da Foz, nominalizare la Globul de Aur pentru Cel mai bun film
străin etc.
Sinopsis: Suntem în timpul celui de-al Doilea Război Mondial şi bombele cad peste tot.
Hermann Braun se căsătoreşte cu Maria, însă ei pot petrece împreună doar o
singură noapte, înainte ca Hermann să se întoarcă pe front. După terminarea
războiului, Maria află că soţul său a murit. Ea are o aventură cu bărbatul de
culoare G. I. Bill. Pe neaşteptate, Herman se întoarce acasă din prizonierat.
În timpul confruntării cu amantul soţiei sale, Hermann îl loveşte pe Bill cu o
sticlă, iar acesta moare. Herman pledează vinovat şi este încarcerat. În
aşteptarea eliberării lui Hermann, Maria îl întâlneşte pe industraşul Oswald şi
devine o parte importantă a vieţii şi afacerilor acestuia.
Secretul Veronikăi Voss are ca intrigă întâlnirea dintre reporterul sportiv
Robert Krohn şi fostul star UFA, Veronika Voss, o femeie atrăgătoare,
interesantă, dar totodată misterioasă. Filmul, inspirat de cazul real al
actriţei germane Sybille Schmitz, dependentă de medicul ei şi de prescripţiile
sale, îi aduce lui Fassbinder, în ultimul an de viaţă, unicul Urs de Aur din
carieră. Imaginea
uluitoare a filmului arată admiraţia lui Fassbinder faţă de cinematograful
clasic hollywoodian, în special filmele lui Douglas Sirk. Filmul este stilizat
şi creează o uşoară senzaţie de artificialitate, ca şi restul peliculelor din
ultimii ani de viaţă ai lui Fassbinder. Astfel, artificialitatea devine un
instrument de exprimare a alienării.
Date film: RFG,
1981 / a/n / s.rom. / dramă
Cu:
Rosel Zech, Hilmar Thate, Cornelia Froboess
Alte
premii: International Critics’ Award la Festivalul Internaţional de Film de la
Toronto (Rainer Werner Fassbinder), German Camera Award (Xaver Schwarzenberger)
Sinopsis: München, 1955.
Reporterul sportiv Robert Krohn o întâlneşte pe fostul star UFA, Veronika Voss,
o femeie atrăgătoare, interesantă, dar şi misterioasă. Robert devine iubitul
ei, încercând în acelaşi timp să-i descopere misterul. Fostul ei soţ îi
povesteşte lui Robert adevărata poveste a Veronikăi Voss: prima dată a venit
sfârşitul glorioasei sale cariere, apoi mariajul s-a destrămat şi Veronika s-a
apucat de băut. Veronika este acum dependentă de morfină şi se află în mâinile
lui Dr. Katz, ce transformă persoanele singure şi deprimate în dependenţi de
droguri, pentru a pune mâna pe averile lor. Robert şi prietena sa Henriette
încearcă să-i întindă o capcană doctoriţei.
Preţurile
biletelor sunt de 10 lei, 8 lei (pentru abonaţii Cinematecii Române) şi 5 lei
(pentru studenţii cu abonament).
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu