Fassbinder omagiat la Cinemateca Union

În extinderea evenimentului Romania International Film Festival (Ro-IFF), în perioada 16 octombrie – 8 noiembrie, Sala Union (Paul Călinescu) a Cinematecii Române (Str. Ion Câmpineanu nr. 21) prezintă patru titluri importante din prolifica şi impresionanta filmografie a marelui cineast Rainer Werner Fassbinder, de la a cărui moarte – considerată de mulţi critici şi istorici ca marcând sfârşitul Noului Cinema German – s-au împlinit anul acesta, pe 10 iunie, trei decenii.


Regizor, scenarist, actor, producător, monteur (în general sub pseudonimul Franz Walsch), operator, scenograf şi compozitor (ocazional), enfant prodige al Noului Cinema German, Rainer Werner Fassbinder a oscilat, de-a lungul carierei sale, între filme de autor, constituind o critică acidă a moralităţii mic-burgheze a epocii sale, şi filme de gen, după modele hollywoodiene. Foarte activ – ca actor, regizor şi dramaturg – şi în lumea teatrului german, după ce a exersat cu câteva scurtmetraje, Fassbinder a realizat, în doar 14 ani (1969-1982), 41 de filme (pentru cinema şi televiziune), cu care a obţinut numeroase selecţii şi premii în festivaluri importante. Filmele sale se nasc dintr-o dorinţă de a provoca şi a şoca, dar şi dintr-o energie creativă fenomenală, ce coexistă cu un libertinism autodistructiv. Atât personalitatea, cât şi filmele sale sunt controversate, lucru ce-l fac pe Fassbinder să fie privit ca personalitatea centrală a Noului Cinematograf German. La comemorarea a trei decenii de la moartea sa, Ro-IFF a fost singurul festival din România care l-a omagiat pe celebrul cineast german, aflat anul acesta în atenţia marilor festivaluri ale lumii.

Din ampla creaţie a renumitului regizor, la Cinemateca Union sunt prezentate două filme foarte apreciate şi premiate – Căsătoria Mariei Braun (Die Ehe der Maria Braun / The Marriage of Maria Braun, 1979) şi Secretul Veronikăi Voss (Die Sehnsucht der Veronika Voss / Veronika Voss, 1981) –, dar şi două filme mai puţin cunoscute, care vor fi, fără îndoială, apreciate de cinefilii cunoscători şi nu numai: Disperare (Despair – Eine Reise ins Licht / Despair, 1978) şi Vreau doar să mă iubeşti (Ich will doch nur dass ihr mich liebt / I Only Want You to Love Me, 1976). Fiecare film beneficiază de două proiecţii, cu subtitrare în limba română, la Sala Paul Călinescu a Cinematecii Române.

Programare filme:
Vreau doar să mă iubeşti – marţi, 16 octombrie, şi joi, 18 octombrie;
Disperare – marţi, 23 octombrie, şi joi, 25 octombrie;
Căsătoria Mariei Braun – duminică, 28 octombrie, şi miercuri, 31 octombrie;
Secretul Veronikăi Voss – marţi, 6 noiembrie, şi joi, 8 noiembrie.
Toate proiecţiile sunt programate la ora 19:30.

Informaţii filme:
Vreau doar să mă iubeşti ilustrează lupta lui Peter şi încercările sale disperate de a câştiga dragostea celor apropiaţi. Filmul reprezintă chiar reflecţia autorului asupra propriilor dorinţe de iubire din perioada copilăriei şi adolescenţei. Iniţial, Vreau doar să mă iubeşti a fost realizat pentru televiziune, ca mai apoi, să fie restaurat de către Bavaria Atelier şi relansat în cinematografe.
Date film: RFG, 1976 / color / s.rom. / dramă
Cu: Vitus Zeplichal, Elke Aberle, Alexander Allerson
Sinopsis: De când îşi aduce aminte, Peter a încercat să câştige dragostea celor apropiaţi. Prima persoană a cărei inimă a încercat să o cucerească a fost mama sa, o femeie rece, distantă şi batjocoritoare, căreia niciodată nu i-a păsat de el. Peter, care a devenit un zidar competent, se convinge că poate să câştige într-un final dragostea şi afecţiunea părinţilor săi, dacă le va construi o casă. Dar, odată terminată casa, dăruirea şi munca grea sunt repede uitate şi el este pur şi simplu ignorat. Apoi Peter se căsătoreşte cu Erika, iubita sa din copilărie, şi tinerii soţi se mută la Munchen. Aici, Peter nu trebuie doar să termine de mobilat apartamentul, ci şi să-şi hrănească soţia şi, în curând, copilul. Disperat să-şi mulţumească consoarta, Peter o umple de cadouri, pe care nu şi le poate permite, îngropându-se şi mai mult în datorii. Când presiunea devine insuportabilă, Peter clachează...

Disperare este unul din cele trei filme ale lui Fassbinder vorbite în limba engleză. Bazat pe un roman de Vladimir Nabokov (adaptat de Tom Stoppard), pelicula spune povestea lui Hermann Hermann, un emigrat rus, magnat al fabricilor de ciocolată. Ecranizarea în limba engleză a lui Rainer Werner Fassbinder, selecţionată în competiţia oficială a Festivalului de la Cannes, are loc în anii ’30, pe fondul creşterii în popularitate şi putere politică a naziştilor.
Date film: RFG-Franţa, 1978 (restaurat în 2011) / color / s.rom. / dramă
Cu: Dirk Bogarde, Andrea Ferreol, Klaus Lowitsch
Premii: German Film Awards în aur pentru Cea mai bună regie (Rainer Werner Fassbinder), Cea mai bună imagine (Michael Ballhaus) şi Cea mai bună scenografie (Rolf Zehetbauer)
Sinopsis: Ar trebui oare ca Herman să-şi petreacă toată viaţa ocupându-se de afacerile cu ciocolată? Rusul trăieşte în exil, într-un confortabil apartament berlinez, conduce o decapotabilă rapidă şi este căsătorit cu Lydia, care are o inteligenţă moderată, dar este foarte atrăgătoare. Atunci când îl întâlneşte pe vagabondul Frank, într-una din călătoriile sale de afaceri, Herman capătă convingerea că Frank reprezintă copia sa fidelă, până la ultimul detaliu. Apariţia dublurii sale îi serveşte ca sursă de inspiraţie: cum ar fi dacă ar dispărea, să-şi părăsească vechea existenţă şi să înceapă una nouă, sub o altă identitate?

Căsătoria Mariei Braun este un film ce a fost interpretat de numeroşi critici ca o alegorie, o metaforă a evoluţiei Germaniei grefată pe destinul tragic al personajului principal, Maria Braun, o femeie care se chinuie să supravieţuiască în anii grei de după război. Filmul a câştigat numeroase premii în Europa şi SUA, atât pentru regie, cât şi pentru interpretarea memorabilă a actriţei Hanna Schygulla (printre altele, distinsă cu Ursul de Argint la Festivalul de la Berlin).
„Prin intermediul vieţii amoroase şi sociale a eroinei, Fassbinder urmăreşte istoria Germaniei de la înfrângerea celui de-al treilea Reich la miracolul economic postbelic şi la colaborarea cu foştii inamici. Unii critici au văzut chiar în soţul Mariei Braun fantoma vechii Germanii care irumpe, din când în când, în prezent. (...) Una dintre operele emblematice ale Noului Film German. «Ursul de argint» pentru întreaga echipă şi «Ursul de argint» pentru interpretare feminină, Berlin.” (Cristina Corciovescu şi Bujor T. Rîpeanu, „Cinema... un secol şi ceva”, 2002)
Date film: RFG, 1979 / color / s.rom. / dramă
Cu: Hanna Schygulla, Klaus Lowitsch, Ivan Desny, Gisela Uhlen, Elisabeth Trissenaar, Gottfried John
Alte nominalizări şi premii: German Film Awards în aur pentru Cea mai bună regie (Rainer Werner Fassbinder), Cea mai bună actriţă într-un rol principal (Hanna Schygulla), Cea mai bună actriţă într-un rol secundar (Gisela Uhlen) şi Cea mai bună scenografie (Norbert Scherer şi Helga Ballhaus), Premiul Special David di Donatello pentru interpretare (Hanna Schygulla), Marele Premiul al Festivalului Internaţional de Film Figueira da Foz, nominalizare la Globul de Aur pentru Cel mai bun film străin etc.
Sinopsis: Suntem în timpul celui de-al Doilea Război Mondial şi bombele cad peste tot. Hermann Braun se căsătoreşte cu Maria, însă ei pot petrece împreună doar o singură noapte, înainte ca Hermann să se întoarcă pe front. După terminarea războiului, Maria află că soţul său a murit. Ea are o aventură cu bărbatul de culoare G. I. Bill. Pe neaşteptate, Herman se întoarce acasă din prizonierat. În timpul confruntării cu amantul soţiei sale, Hermann îl loveşte pe Bill cu o sticlă, iar acesta moare. Herman pledează vinovat şi este încarcerat. În aşteptarea eliberării lui Hermann, Maria îl întâlneşte pe industraşul Oswald şi devine o parte importantă a vieţii şi afacerilor acestuia. 

Secretul Veronikăi Voss are ca intrigă întâlnirea dintre reporterul sportiv Robert Krohn şi fostul star UFA, Veronika Voss, o femeie atrăgătoare, interesantă, dar totodată misterioasă. Filmul, inspirat de cazul real al actriţei germane Sybille Schmitz, dependentă de medicul ei şi de prescripţiile sale, îi aduce lui Fassbinder, în ultimul an de viaţă, unicul Urs de Aur din carieră. Imaginea uluitoare a filmului arată admiraţia lui Fassbinder faţă de cinematograful clasic hollywoodian, în special filmele lui Douglas Sirk. Filmul este stilizat şi creează o uşoară senzaţie de artificialitate, ca şi restul peliculelor din ultimii ani de viaţă ai lui Fassbinder. Astfel, artificialitatea devine un instrument de exprimare a alienării.
Date film: RFG, 1981 / a/n / s.rom. / dramă
Cu: Rosel Zech, Hilmar Thate, Cornelia Froboess
Alte premii: International Critics’ Award la Festivalul Internaţional de Film de la Toronto (Rainer Werner Fassbinder), German Camera Award (Xaver Schwarzenberger)
Sinopsis: München, 1955. Reporterul sportiv Robert Krohn o întâlneşte pe fostul star UFA, Veronika Voss, o femeie atrăgătoare, interesantă, dar şi misterioasă. Robert devine iubitul ei, încercând în acelaşi timp să-i descopere misterul. Fostul ei soţ îi povesteşte lui Robert adevărata poveste a Veronikăi Voss: prima dată a venit sfârşitul glorioasei sale cariere, apoi mariajul s-a destrămat şi Veronika s-a apucat de băut. Veronika este acum dependentă de morfină şi se află în mâinile lui Dr. Katz, ce transformă persoanele singure şi deprimate în dependenţi de droguri, pentru a pune mâna pe averile lor. Robert şi prietena sa Henriette încearcă să-i întindă o capcană doctoriţei. 

Preţurile biletelor sunt de 10 lei, 8 lei (pentru abonaţii Cinematecii Române) şi 5 lei (pentru studenţii cu abonament).

0 comentarii: