Aşa cum şi-a obişnuit publicul, Competiţia Internaţională BIEFF reuneşte
unele dintre cele mai inovative scurtmetraje din zona cinema-ului
experimental şi a artei vizuale, 38 de filme multipremiate şi prezentate
în festivaluri si muzee prestigioase precum Locarno, Veneția, Berlinale, Cannes, Rotterdam, Centre Pompidou, MOMA etc.
"Filme cu totul speciale, care deschid noi si tulburătoare
perspective asupra condiţiei umane şi au un curaj remarcabil de a
experimenta, atât la nivel conceptual, cât şi ca limbaj cinematografic”,
spune curatorul Programului Internaţional BIEFF 2012, Adina Pintilie.
Câştigătorul Leopardului de Aur pentru cel mai bun scurtmetraj la Locarno 2011, ADDICTED,
este un emoţionant road movie, extrem de îndrăzneţ stilistic: este
filmat în întregime din unghiul subiectiv al personajului principal,
care rămâne, astfel, nevăzut pentru spectator. Un bărbat pornește în
căutarea iubitei care l-a abandonat fără un cuvânt. O călătorie
periculoasă începând pe autostrăzile din Germania și ajungând pe drumuri
riscante din Maroc și în același timp o poveste captivantă despre
obsesie. Opțiunea radicală de filmare - faptul că percepem experiența
cinematografică numai prin ochii protagonistului - creează o profundă
legătură emoțională între spectator și protagonist. Cei doi devin
tovarăși de drum și de suflet într-o călătorie geografică și afectivă
deopotrivă.
Premiat cu Menţiunea Specială a Juriului la festivalul de la Locarno, MENS SANA IN CORPORE SANO
este o mostră de joacă inteligentă cu mecanismele naraţiunii clasice.
Minute în şir urmărim un culturist antrenându-se, cu totul absorbit în
practicarea unui adevărat cult dedicat propriului corp. „După felul
în care arată, cu corpul musculos şi mâinile ca nişte ciocane, putem fi
siguri că va curge sânge. Însă așteptările spectatorului sunt continuu
puse la încercare. Antagonistul întarzie să apară, în vreme ce rutina
fizică a culturistului devine obsesivă. În cele din urmă, ca în
orice poveste «care se respectă», ni se oferă un «antierou» și un
«conflict», însă nu aşa cum suntem obişnuiţi. Antagonistul, cel puţin
neaşteptat, e însuşi corpul perfect
al protagonistului, care încearcă să scape de partea lui imperfectă,
mintea. Putem spune astfel că avem de-a face cu un conflict interior!”. (Andrei Dobrescu, BIEFF 2012)
Tot din competiția Locarno, AT THE FORMAL compară în
mod poetic ritualul modern al unei petreceri de absolvire a liceului cu
ritualurile civilizațiilor antice, oferind o perspectivă neliniștitoare
asupra naturii umane. Regizorul Andrew Kavanagh se întreabă: „dincolo de vălul idealurilor civile, ne-am schimbat cu adevărat atât de mult?”.
Într-un singur cadru-secvenţă, în slow motion, însoţit de bizara
cadenţă a coloanei sonore, intrăm în atmosfera din ce în ce mai stranie a
unei petreceri de absolvire. La început tinerii arată splendid si se
bucura din plin de moment; treptat însă, lucruri tot mai "inacceptabile"
social încep să se întâmple si instinctele reprimate ale
participanţilor ies la suprafaţă. Autorul, care a pornit în realizarea
filmului de la o experienţă autobiografică, declară: "Pentru mine,
toţi acesti adolescenţi, îmbrăcaţi atât de elegant şi purtându-se atât
de bestial simbolizeaza un conflict prezent în noi toţi.”
BIEFF aduce în premieră în România cateva dintre cele mai interesante titluri de la Veneţia, din competiţia ORIZZONTI, ce are ca focus cele mai inovative tendinţe ale cinema-ului contemporan. Două dintre acestea, MOVING STORIES ţi METEOR, pun în valoare valenţele poetice ale re-utilizării materialului de arhivă.
Cel mai recent film al mereu surprinzătorului artist vizual NICOLAS PROVOST - autor al PLOTPOINT (premiant BIEFF 2010) și STARDUST (BIEFF 2011) - MOVING STORIES
este o inteligentă explorare a gramaticii limbajului cinematografic. Pe
imagini seducătoare cu un avion zburând în lumina caldă a apusului,
este suprapusă o conversaţie între un bărbat şi o femeie, preluată de pe
coloana sonoră a iconicului BLUE VELVET (r. David Lynch, 1986). PROVOST
demonstrează cu măiestrie că stock footage-ul (utilizat de regulă
pentru a completa goluri de montaj, fiind mai ieftin decat filmarea unui
material nou) poate avea în sine valoare estetică și ca, provocând
imaginația spectatorului, cu mijloace minime, se poate spune o poveste
de mare încărcătură emoţională.
Câştigător al Premiului ARTE la Hamburg şi prezentat la prestigioase festivaluri de film precum Oberhausen, Rotterdam sau Edinburgh, METEOR este un coming-of-age
simbolic cu elemente de basm à la fraţii Grimm, realizat din fragmente
din filme clasice. Eroul generic al băiatului este decupat la propriu
din pelicule alb-negru precum LES QUATRE CENTS COUPS, LE BALLON ROUGE
sau ZÉRO DE CONDUITE, în vreme ce imaginile spațiului cosmic provin din
SF-uri vintage. O demonstrație de creativitate în reîntrebuinţarea found footage-ului, „filmul
explorează teritoriul imaginar al copilăriei, acompaniind un baieţel în
trecerea lui prin stadiile de dezvoltare către individualizare şi
autonomie”, spun cei doi autori, Matthias Muller şi Christoph Girardet.
Tot de la Venetia, la granița dintre real și imaginar, într-o atmosferă onirico-suprarealistă, FROM TOKYO al
lui Alexei Gherman Jr. urmărește povestea a doi bărbați care se intorc
din Japonia, dupa o catastrofa. Cei doi călătoresc împreună într-un
avion spre Europa. Alături de ei mai zboară și alte persone din trecutul
lor, care nu mai sunt în viaţă. „Amintind de FRAGII SALBATICI al
lui Bergman, trecutul şi prezentul se întâlnesc în acelaşi cadru, în
vreme ce amintirile au puterea «supra-naturală» de a deveni realitate
concretă. Ceea ce face ca protagoniştii să înteleagă, cu un fel de
bucurie dureroasă, că nu sunt singuri. Vor avea întotdeauna amintirile.
Însă tocmai acestea îi împiedică, de asemenea, să trăiască în prezent.
(Diana Mereoiu, BIEFF 2012)
Acestea sunt doar câteva dintre titlurile de rezistenţă ale Competiţiei Internaţionale BIEFF 2011. Vom reveni în curând cu noi surprize. Noua ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF va avea loc în perioada 20 - 25 noiembrie, la Cinema Scala și Cinema Elvira Popescu. Intrarea la proiecțiile și evenimentele conexe BIEFF este liberă, în limita locurilor disponibile.
Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF este organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine şi susţinut de Centrul Național al Cinematografiei, Universitatea Națională de Artă
Teatrală și Cinematografică, Universitatea Națională de Arte, Le
Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, MNAC Muzeul National de
Arta Contemporana, Jameson, JTI, Samsung, Romania Film, Fundația Konrad
Adenauer, Forumul Cultural Austriac, Goethe Institut, UNIFRANCE,
Institutul Francez, Ambasada Republicii Koreea, Dacia, Carturesti,
ALLTUR, Kraftmark.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu