Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF continuă în 2012 colaborarea cu QUINZAINE DES REALISATEURS, secţiune a Festivalului de la Cannes al cărei centru de interes este reprezentat de tendinţele radical inovatoare din cinematografia contemporană. QUINZAINE
DES REALISATEURS revine la BIEFF cu cele mai interesante scurt metraje
ale ediției de anul acesta – 90 de minute de experimente cinematografice
captivante, prezentate în premieră în România.
Secţiune paralelă a
Festivalului de la Cannes creată de Sindicatul Regizorilor Francezi în timpul tumultuoaselor evenimente din mai 1968, QUINZAINE DES REALISATEURS şi-a asumat misiunea de a cultiva un teren fertil unde Festivalul de la Cannes să descopere în mod constant viitorii săi autori prestigiosi. Înca de la începuturile sale, QUINZAINE DES REALISATEURS a prezentat primele filme ale lui Werner Herzog, Rainer Werner Fassbinder, Ken Loach, Jim Jarmusch, Michael Haneke, Robert Bresson, Manoel de Oliveira etc.
Programul va fi reprezentat la București de domnul
Christophe Leparc, managing director al QUINZAINE DES REALISATEURS, invitat de asemenea în calitate de membru al juriului BIEFF 2012. Colaborarea BIEFF cu QUINZAINE DE REALISATEURS este posibilă datorită sprijinului generos oferit de Institutul Cultural Francez și UNIFRANCE.
QUINZAINE DES REALISATEURS
propune publicului
bucureștean o selectie de filme extrem de speciale, care, după premiera
mondială de la Cannes, au sedus audiențele și juriile a numeroase
festivaluri de film din întreaga lume.
Desemnat
Cel Mai Bun Scurmetraj la QUINZAINE DES REALISATEURS 2012, THE CURSE este
o tulburatoare parabolă socială, despre conflictul între libertatea
personală și convențiile sociale. Tânăra protagonistă, Fatine, încă
necăsătorită, e surprinsă într-un moment intim cu iubitul ei de către un
copil din sat, urmat apoi de un întreg grup de copii care încep s-o
șantajeze, amenințând să-i dezvăluie secretul. Din frică profundă față
de oprobiul public, tânăra cedează treptat presiunilor lor. Ce pare la
început un joc devine o alunecare periculoasă pe panta (auto)degradării
umane: Fatine ajunge să se prostitueze pentru o pungă de bomboane și o
Coca Cola. Mai mult decât o victimă a societății, tânăra devine o
victimă a ei însăși. Faptul că agresorii sunt copii face ca situația să
fie cu atât mai amenințătoare și mai opresivă.
Punând în discuție granița dintre realitate și ficțiune, DRAWN FROM MEMORY
e un fermecator scurt metraj auto-reflexiv, în care tehnica „filmului
în film” este explorată într-un mod inovator. Un student la film
realizează împreună cu bunica sa, al cărei mare vis a fost să devină
actriță, o reinterpretare a unor scene memorabile din filme clasice
precum The Birds, Psycho sau Rosemary’s Baby. Pe parcurs, Alzheimer-ul de care suferă bunica avansează, interpretarea rolurilor devenind imposibilă. Demersul regizorului Marcin Bortkiewicz e unul extrem de personal, filmul devenind o scrisoare de dragoste adresată bunicii și cinema-ului în aceeași măsură.
„
Un poem filosofic de mare rafinament” (potrivit NISIMASA - Rețeaua Europeană a Asociațiilor Tinerilor Profesioniști de Cinema), KONIGSBERG
e o savuroasă tragi-comedie „existențialistă”, amintind de umorul
absurd, reflexivitatea melancolică și estetica picturală a filmelor lui
Roy Andersson. Domnul Konigsberg pare să aibă o viață perfectă: are o
mică afacere prosperă, e un fericit soț si tată înconjurat de o familie
iubitoare, în timpul liber savurează plăceri precum vânătoarea. Sub
masca acestei fericiri se ascunde însa o tristețe iremediabilă:
vânătoarea e mai degrabă o terapie decât un hobby, în vreme ce familia
înseamnă mai curând indiferență, necomunicare și singuratate. Domnul
Konigsberg simte că pierde rațiunea de a exista.
Amintind de poezia alienării din filmele lui Gus van Sant, seducătorul THE LIVING DEAD este
un portret senzual al unei tinere generații „pierdute”, consumate de
un perpetuu hedonism autodestructiv. Adolescenții par să facă tot ce
parinții lor le interzic: droguri, alcool, sex anonim. Filmul însa merge
în adancime, căutând motivele lor profunde. Într-o societate alienantă
și materialistă, auto-distrugerea pare să devină forma lor autentică de
exprimare și protest. Într-o narațiune curajos fragmentată, la granița
realismului cu suprarealismul și oniricul, THE LIVING DEAD tulbură, seduce, provoacă.
Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF
este organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine şi susţinut de Centrul
Național al Cinematografiei, Universitatea Națională de Artă Teatrală
și Cinematografică, Universitatea Națională de Arte, Le Fresnoy Studio
National des Arts Contemporaines, Jameson, JTI, Romania Film, Fundația
Konrad Adenauer, UNIFRANCE, Institutul Francez, Forumul Cultural
Austriac, ALLTUR, Institutul Polonez, Kraftmark, Design Forge.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu