Trofeul Ro-IFF, pentru Cel mai bun film din cadrul competițiilor de lungmetraje (CineBlackSea și Woman in Cinema), i-a revenit filmului Piatra tare / Tungsten (Grecia, 2011), în regia
lui Georgios Georgopoulos, din selecția CineBlackSea. Juriul
internațional a apreciat că acest film reprezintă „o combinație foarte bună de
regie, scenaristică, montaj și actorie excelente”.
Premiul Special al Juriului a fost obținut de Siberia, dragostea mea /
Siberia, Monamour (Rusia, 2011), regizat de Slava Ross și selecționat în
competiția CineBlackSea. „Acest film ne prezintă viața grea și
complicată a oamenilor din Siberia prin imagini de excepție, ce reflectă
măreția acelor locuri de o rară frumusețe, într-o poveste bine conturată, cu o
regie de excepție, o poveste despre relațiile dintre noua și vechea generație”,
și-au motivat opțiunea membrii juriului.
Cel mai bun regizor al competiției CineBlackSea a fost
desemnat cineastul azer Murad Ibragimbekov, pentrul filmul său Nu a existat
vreodată vreun frate mai bun (I ne bylo lucse brata / There Was
Never a Better Brother, coproducție Azerbaidjan-Rusia-Bulgaria, 2011) – „un
amestec de vechi și noi tehnici cinematografice, cu imagini frumoase și o linie
narativă inedită și creativă”, în opinia juriului internațional. În aceeași
secțiune, Premiul Special al Juriului i-a revenit cineastului grec
Menelaos Karamaghiolis, pentru filmul său J.A.C.E. (coproducție
Grecia-Portugalia-Turcia-Olanda-Republica Macedonia, 2011). Juriul s-a
pronunțat astfel: „Filmul are o abordare nouă și unică. Ne arată o problemă
actuală și nu prea cunoscută (atât în Grecia, cât și în alte țări europene),
vorbind despre prostituție, trafic de copii și trafic de droguri”.
Cel mai bun regizor al competiției Woman in Cinema a fost
desemnat cineasta germană Maggie Peren, pentrul filmul ei Culoarea oceanului (Die Farbe des Ozeans / Color of the Ocean, Germania, 2011)
– „un excelent exemplu că
femeile pot realiza filme cu subiecte dificile. A avut o poveste puternică, iar
aceasta i-a determinat pe toți să mediteze la cei mai puțin fericiți din
această lume”, după cum au observat membrii juriului. În aceeași secțiune, Premiul
Special al Juriului i-a revenit cineastei americane Caroline von Kühn,
pentru filmul ei Precum apa (Like the Water, SUA, 2012),
prezentat în premieră internațională în cadrul Ro-IFF. Juriul a observat:
„Filmări bine făcute, locații bine alese, roluri bine jucate – o combinație a
unui film bine făcut. O poveste bazată pe întâmplări adevărate, o poveste care
ne conferă o stare emoțională deosebită și care ne arată ce înseamnă dorul
pentru o persoană multiubită, ce a plecat prea repede dintre noi”.
Premiul pentru Cea mai bună
actriță i-a revenit interpretei germane, de origine română, Maria Drăguș,
pentru rolul principal Adele din filmul, regizat de Emily Atef și selecționat
în competiția Woman in Cinema, Ucide-mă (Töte Mich / Tue-moi / Kill Me, coproducție
Franţa-Germania-Elveţia, 2012). Juriul internațional și-a motivat astfel
decizia: „Maria este o actriță tânără
și înzestrată, pe care o așteaptă un viitor minunat. Acest rol a fost foarte
greu de interpretat și a necesitat mult curaj și multă automotivare, iar, din
fericire, ea a dovedit toate acestea în film”.
Premiul pentru Cel mai bun
actor a ajuns la interpretul armean Mikayel Poghosian, pentru rolul
principal Gugo din filmul, regizat de Natalya Belyauskene și inclus în
competiția CineBlackSea, Dacă am fi toţi (Yet’ye bolory / If
Only Everyone, Armenia, 2012). Membrii juriului au
afirmat: „Este un film despre trei
națiuni – Rusia, Armenia și Azerbaidjan – implicate în același război, în care
nici una nu se simte responsabilă. O poveste despre sacrificiu și pierderea
celor dragi. Mikayel Poghosian își joacă rolul cu simplitate și calm, având
accente dramatice bine dozate și făcându-și personajul credibil”.
Cel mai bun scurtmetraj din competiția Docs
& Shorts a fost desemnat filmul Propriul soare (Uzla That Al-Shams / Private Sun, Palestina, 2011), în regia
lui Rami Alayan, iar premiul pentru Cel
mai bun documentar al aceleiași secțiuni i-a revenit filmului Măreţia
omului (Die Größe des Menschen /
The Greatness of Man, Germania, 2012), regizat de Jana Richter și Rike
Holtz și prezentat de Ro-IFF în premieră internaţională.
Juriul pentru lungmetraje a
fost compus din: Kadi Lokk (manager, de origine estoniană, al Festivalului
European de Film Independent ÉCU, din acest an partener
al Ro-IFF), Narine Lalayan-Kochar (actriță și producătoare de origine armeană)
şi Adrian Popovici (regizor, scenarist și producător român). Juriul secțiunii
Docs & Shors i-a inclus pe Ruben Kochar (regizor, scenarist și producător
originar din Armenia), Pascal Ilie Virgil (regizor, scenarist și operator român)
și Dinu Lazăr (operator și fotograf român).
Gala de premiere a Ro-IFF a avut parte și
de un moment special. Anul acesta, festivalul a acordat două Trofee de Excelență, pentru întreaga
activitate a doi cineaști. Regizoarea maghiară Judit Elek a primit acest trofeu
în prima zi a evenimentului, iar sâmbătă seara al doilea trofeu a ajuns,
înmânat de Cornelia Paloș, manager Ro-IFF, la Radu Gabrea, regizor cu o bogată
și impresionantă activitate în România și Germania și, totodată, „omul care a renunțat la cetățenia germană ca să
se reîntoarcă în România și să elaboreze prima lege adevărată din
cinematografie”, după cum a afirmat directoarea Ro-IFF.
Gala de
premiere a fost urmată de filmul de
închidere al festivalului, prezentat în
avanpremieră – Toţi copiii Domnului / All God’s
Children (coproducţie România-Republica
Moldova, 2012). Regizorul, scenaristul și producătorul Adrian Popovici și-a
prezentat la final acest cel mai recent film, aplaudat la scenă deschisă de
publicul din Sala Union a Cinematecii Române.
Credit
foto: Irina Ghenu.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu