Seria surprizelor oferite de Competitia Internationala BIEFF 2012 continua. In premieră pentru publicul românesc, BIEFF prezinta filme premiate la unul dintre cele mai importante festivaluri internationale dedicate filmului de scurtmetraj, Festivalul de la Clermont-Ferrand. Proiectia
acestor titluri extrem de speciale, care trateaza intr-un mod cu totul
original si emotionant problematica drepturilor omului, este posibila
datorita sprijinului generos oferit de Fundatia Konrad Adenauer.
Câștigător al premiului publicului la Clermont-Ferrand 2012 și nominalizat în 2012 la premiile César, EARLY RISING FRANCE este o comedie muzicală exuberantă impregnată de militantism social. În registrul musical-ului, filmul dezbate problematica nerespectării drepturilor imigranților, pornind de la un fapt real: „Souleymane,
un angajat fără acte, a fost arestat în vara lui 2006 la locul său de
muncă şi deportat în Mali. Acest om avea un loc de muncă, o soţie, un
copil şi trăia în Franţa de mai mulţi ani. Avionul care ar fi trebuit
să-l readucă în Mali nu a mai decolat din cauza protestului pasagerilor",
povestește regizorul. Filmul ridică problematica solidarității și
vinovăției sociale, fiind cu siguranță o rampă de lansare a discuțiilor
în contradictoriu.
EINSPRUCH VI, câștigător al Premiului Special al Juriului la Clermont-Ferrand 2012 și nominalizat la Premiile EFA ale Academiei Europene de Film,
tratează de asemenea subiectul violării drepturilor imigranților, însă
dintr-o perspectivă extrem de diferită de umorul absurd din EARLY RISING FRANCE.
Filmat exclusiv din unghiul subiectiv al unui refugiat de origine
africană în Elveția, scurtmetrajul dezvăluie parcursul acestuia din
momentul respingerii cererii de azil politic până la greva foamei
autoimpusă în închisoare, urmată de moartea tragică a acestuia. Faptul
că percepem experiența protagonistului prin ochii săi ne face părtași la
un tulburător traseu interior. Un comentariu umanist lucid privind
identitatea imigranților și formele bestiale pe care menținerea
securității statale poate ajunge să le ia.
Recompensat cu Prix de la Jeunesse la Clermont-Ferrand și Marele Premiu la Tampere, THE LAST BUS
este o parabola nelinistitoare despre complexitatea naturii umane,
plasata in lumea animalelor. Cu o abordare vizuală îndrăzneață, care
imbina animația cu live action-ul, si in care actorii poarta masti de
animale, filmul spune povestea unei evadări periculoase a animalelor din
pădure, pentru a scapa din mâinile vânătorilor. Trimitand cu gandul la
scene de cosmar din istoria umanitatii (de pilda fuga refugiatilor din
teritoriile ocupate de nazisti in timpul celui de-al doilea razboi
mondial), THE LAST BUS relativizeaza noțiunile de bine
și rău, vorbind, la un nivel mai profund, despre partea intunecata a
naturii umane care iese la iveala in momente de criza, despre frică,
lașitate, resemnare și mânie,
" Standardizarea inseamna progress!" si „Ceea e bun pentru fabrică, e bun și pentru familie!” sunt cateva dintre contrariantele "concluzii" ale nelinistitor de actualului THE HUMAN FACTOR, desemnat Cel Mai Bun Film de Debut la Clermont-Ferrand
2012. Filmul este o acida si plina de umor revizitare a teoriilor
despre eficiență ale influentului inginer Frederick Taylor și a
efectului lor asupra societății, si o mostra de reutilizare creativa a
materialului de arhiva. În 1914, un inginer sedus de taylorism este
trimis sa reorganizeze o fabrică. In timpul deplasarii, acesta poarta o
corespondență scrisă cu soția sa: în vreme ce el îi povestește despre
experimentele în taylorism, femeia culege bucăți de informație și începe
să le folosească în treburile gospodăriei. La nivel sonor suntem
martorii acestui schimb de gânduri, în timp ce în imagine urmarim un
colaj din materiale de arhivă înfățișând visul economic american.
Treptat însă, soțul începe să se îndoiască de faptul că sistemul
lucrează în folosul individului, în vreme ce soția sistematizează tot
mai asiduu gospodăria. Amintind de MODERN TIMES-ul lui Chaplin, FACTORUL UMAN este un studiu despre alienarea și absurdul societății de consum.
În plus, BIEFF continuă colaborarea de succes începută anul trecut cu legendarul Festival Internațional de Scurtmetraj de la Oberhausen, din a cărui selecție din 2012, BIEFF aduce in premiera in Romania, câteva titluri foarte speciale.
Aparent un jurnal ce descrie calatoria unui cuplu in Spania, DIARY OF PAMPLONA, este
un omagiu emoționant adus tuturor lucrurilor pe care ne e greu să le
rostim si, in acelasi timp, o noua demonstratie a valentelor poetice ale
re-utilizarii materialului de arhiva. Pe imaginile filmate in timpul
curselor cu tauri din Pamplona, ascultam vocea calma a femeii povestind
detaliile exterioare, neutre ale calatoriei. În acelaşi timp, prin
supraimpresiune, pe ecran apar fragmente scrise din conversaţiile ei cu
sotul, în care se insinuează treptat prezenta dureroasa a unui conflict
de cuplu. În final, cele două dimensiuni se intersectează, un taur
muribund devenind metafora relației lor care se dezintegrează.
WE LIVED OUR ORDINARY LIVES este o explorare profund
personala a impactului terorii războiului asupra unui om „obişnuit”.
Imagini in care o tânără, ce avea doar 6 ani la inceperea razboiului,
isi aminteste de copilarie, sunt combinate cu pledoarii ale unor
inculpați de la Tribunalul Penal Internaţional pentru fosta Iugoslavie,
surprinzand absurditatea unui conflict interetnic, in care cei care au
fost altadata vecini si prieteni au devenit victime si agresori. Fără să
fi văzut nici măcar o scenă de război, acesta devine, in mod paradoxal,
adevăratul "protagonist", ce contamineaza societatea cu vorbe mari
precum stat, națiune, sau religie, generand agresiune si ura. Inca o
incursiune tulburatoare in anomaliile lumii contemporane semnata de
interesanta artista vizuala olandeza DAYA CAHEN - autoare a
neliniştitoarelor NASHI ( BIEFF 2010) şi BIRTH OF A NATION ( BIEFF 2011)
- filmul urmareste modul dureros in care o fiinta umana isi pierde
pentru totdeauna increderea in semenii sai.
PLAYERS este o insursiune plină de umor în lumea a șase
jucători profesioniști de poker, care au ales Bangkok-ul ca oraș de
reședință. Realitatea lor obiectivă - peisaje urbane, hotelul, rutina
cotidiana - se întrepătrunde cu realitatea virtuală - imagini ale
jocurilor online de poker, aplicaţii iphone. În timp ce unul dintre ei
explică cu sobrietate regulile comunităţii lor, regizoarea însăşi, PILVI
TAKALA, interpretează toate cele șase roluri. O vedem – uneori
multiplicată – la masa de snooker, în restaurant, în faţa televizorului
sau la piscină. În mod hilar, rutina zilnică a acestei comunităţii
ridicol de bogate ni se prezintă ca fiind organizată similar logicii
joculurilor de noroc. Pokerul încetează să mai fie doar un joc, devenind
fără îndoială un mod de viață.
Acestea sunt doar câteva dintre titlurile de rezistenţă ale Competiţiei Internaţionale BIEFF 2012. Vom reveni în curând cu noi surprize. Noua ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF va avea loc în perioada 20 - 25 noiembrie, la Cinema Scala și Cinema Elvira Popescu. Intrarea la proiecțiile și evenimentele conexe BIEFF este liberă, în limita locurilor disponibile.
Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF este organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine şi susţinut de Centrul Național al Cinematografiei, Universitatea Națională de Artă
Teatrală și Cinematografică, Universitatea Națională de Arte, Le
Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, MNAC Muzeul National de
Arta Contemporana, Jameson, JTI, Samsung, Noumax, Romania Film,
Fundația Konrad Adenauer, Forumul Cultural Austriac, Goethe Institut,
UNIFRANCE, Institutul Francez, Ambasada Republicii Koreea, Dacia, Today
Advertising, Cărturești, ALLTUR, Kraftmark.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu